Bilresan till och från Piteå

Om ni inte visste så har jag åkt ca 240 mil för att fira jul tillsammans med min familj i Piteå. Nu tänkte jag berätta lite om äventyret under resan upp och ner ;D

Den 21 december alltså onsdagen förra veckan klockan 05:00 så började våran bilresa. Vi hade dagarna innan packat och slagit in julklappar så det bara sjunger om det. Så när det väl bar av så kändes det väldigt skönt, dels för att jag skulle få åka hem till familjen och norrland men även för att det var dags för årets jul.



Har man tråkigt under resan får man göra den rolig :D

Resan upp gick otroligt sakta, det kändes som en evighet. De första problemet vi hade var att de var ishalka och vi hade dåliga vinterdäck så man kunde inte ligga på speciellt hårt. Jag resonerar så att det är bättre att köra sakta och komma fram än att köra fort och hamna i diket.



Man såg inte så mycket... De är en lastbil där framme, ser ni den?

När vi närmade oss gävle hörde vi på radion att det hade skett flera olyckor i norrgående riktning på E4:an som vi skulle passar om några mil. Inte nog med att det var olyckor och att det var halt utan när vi passerat gävle så började de snöa uta bara den. Så snöröken var ett faktum.. Pga alla dessa faktorer så låg vi bakom en långtradare i knappa 20km/h på en väg där hastigheten är satt till 110.. Inte alls roligt, och vi kom kanske 10 mil på 2 timmar!! JIPPIE!!



En fin bild i oskärpa (tycker faktiskt om den)



Efter Sundsvall tittade solen till och med fram ;D



Några granar i farten.

Som tur var så upphörde snöandet när vi åkt förbi Sundsvall och då började trafiken flyta på bra igen.



Högakustenbron :D Lika fin som vanligt!

Sammanlagt tog resan 17 timmar mot i normala fall 13-14 timmar. Vi var framme i Piteå kring 20 över 10 där vi åt en liten kvällsfika innan vi gick till sängs.



Resan hem började redan kring 1 på onsdagnatt (natten mot torsdag alltså) och eftersom att Ulf skulle hämta en bil på brandstationen i Karlstad så var det han som började köra.

Jag och Jonas passade då på att sova i baksätet men de var lättare sagt än gjort. Så fort Ulf bromsade så vaknade jag och Jonas så man fick inte precis någon skönhetssömn. När Ulf hade kört hela E4:an ner till Gävle så bytte Jonas och Ulf plats. Nu sov Ulf medan jag och Jonas var vakna.

Den här resan gick betydligt bättre. Det var inga som helst hinder på vägen och vädret höll sig någorlunda bra hela vägen. Så vi kom hem kring halv 3 så idag tog resan 12 och en halv timme ;D Inte helt fel!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0