laktosintolerans

Jag blev sjuk förra året i augusti, det började med att jag fick väldigt ont i magen efter att vi hade varit på fjällvandring. Jag trodde att jag kanske hade ätit nått dåligt men när smärtan kring naveln och till höger i nedre delen av magen blev värre ringde jag vårdcentralen. Jag fick komma in dit akut eftersom att klockan var närmare 10 på kvällen. Läkaren undersökte mig, jag fick lämna ett urin prov och dem tog ett CRP sen bestämde dem att skicka mig med taxi till sunerby sjukhus eftersom man misstänkte att de handlade om blindtarmsinflammation.

När jag kom dit så undersöktes jag på akuten, sedan fick jag skjuts upp till barnavdelningen där jag fick alvedon men den hjälpte inte. Läkarna undersökte mig och tog prover men dem kunde inte hitta vad som var fel. Eftersom CRP låg bra så trodde dem på förstoppning och gav mig laxermedel men de gav inte heller något mer än att man kunde utesluta förstoppning. Jag låg sammanlagt kvar 3 dagar sen fick jag åka hem utan att vara bättre.

Någon vecka gick sedan blev jag återigen jätte dålig. Jag kunde inte längre äta för de gjorde så ont och jag blev illamående. Jag hade även fått vaccin som gjorde mig jätte dålig så jag var redan inlagd på vårdcentralen när magen började göra fruktansvärt ont. Så dagen efter skickades jag iväg på bår i bårbil återigen till sunderby sjukhus. Inte heller denna gång hittade man något och jag fick prata med en kurator. Dem trodde det var något psykiskt vilket jag visste att de inte var. I alla fall så åkte jag hem till mamma denna gång när jag blev utskriven och detta eftersom jag skulle på undersökningar på sjukhuset i min hemkommun. Ingenting, inga undersökningar (fick göra en massa undersökningar bla gynundersökning) gav några resultat, man hittade inte orsaken.

Så fick jag då gå och prata om vad jag äter osv, jag berättade om mina problem med magen. Hon bad mig köpa laktulos då man återigen var inne på förstoppning. Så jag provade detta men fick sluta eftersom jag inte fick göra annat än att sitta på toaletten. Ni kanske förstår vad jag menar då (diareé). Jag fick även träffa två psykologer på BUP eftersom att mamma trodde jag hade fått anorexi då jag knappt åt någonting. Jag tappade 10kg på en och en halv vecka.

Nästa gång jag gick iväg och pratade om min kost så sa jag att jag inte fick göra annat än att sitta på toa och då drog hon slutsatsen om att jag var laktosintolerant. Så jag fick hämta ut några piller som jag skulle använda om jag åt mat som innehöll mjölk. Dock så hjälpte inte detta mot magsmärtorna utan bara mot att jag inte behövde sitta på toa hela tiden.

Så idag äter jag piller när jag dricker mjölk eller äter något som innehåller mycket mjölk, annars kan jag räkna med att jag får sitta på toa. Jag är inte jätte allergisk och har dagar när jag är mer känslig osv men det är inte något jätte stort problem. Man lär sig leva med det = ) 

Kommentarer
Postat av: Carro =)

Vad står CRP för?

2010-12-19 @ 19:39:03
Postat av: Malin

CRP är ett protein i blodet som få ett höft värde om man har en infektion eller inflammation.

2010-12-19 @ 19:45:48
URL: http://malinholmbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0